Eerste week in Thailand

22 januari 2014 - Chiang Mai, Thailand

We zitten nu bijna een week in Thailand maar door alle indrukken hier lijkt het alsof we hier al weken zijn, en dan hebben we er nog 18 over!

Momenteel verblijven we bij Thong (De vrouw van Tony, de eigenaar van Het Brouwcafe) in Chiang Mai in een heuse villa, niet echt op de backpack manier maar we nemen het er toch maar even van. We worden hier heel goed verzorgd door Thong en komen via haar veel te weten over het land en ze laat ons ook steeds echt thais eten proeven, sommige dingen zijn lekker, anderen weer iets minder. Zelf kan Thong fantastisch koken dus we hebben hier helemaal niks te klagen!

Na onze laatste verhaal hadden we nog 1 dag over in Bangkok. We waren op weg naar de tempels maar eigenlijk viel ons dat een beetje tegen, heel druk en toeristisch en eigenlijk was het alleen maar betalen om iets te mogen zien. We zijn niet zoals de groep toeristen doorgelopen bij de tempels maar zijn met de ferry naar de overkant van de rivier gegaan. Daar kwamen we tussen de locals terecht, toeristen waren ver te zoeken. We werden hier dan ook vooral aangestaard en nagewezen, erg grappig om mee te maken. Eind van de middag werd er zelfs door iemand aan ons gevraagd of hij van ons een foto mocht nemen, laat Jasper daar nou net zo gek op zijn!

Na onze laatste dag Bangkok zijn we met de trein naar Ayutthaya gegaan, een voorstad van Bangkok, en hier was het gelijk al een stuk rustiger en aangenamer. Deze historische stad staat met haar tempels op de UNESCO wereld erfgoedlijst. Het leuke van daar was dat we alles per fiets konden bezichtigen, wel even wennen aangezien je hier aan de andere kant van de weg moet rijden! Buiten dat is het ook onwerkelijk om af en toe op de fiets een olifant te moeten passeren... De tempels lagen in een heel mooi park waar we lekker 2 dagen doorheen zijn gefietst. We zijn hier maar 1 nacht blijven slapen, dus na een ontbijt met smurfenjam en brood dat je zelf nog even op de bbq moest leggen zijn we in de avond met de nachttrein richting Chiang Mai vertrokken. In stapelbed opstelling hebben we de nacht doorgebracht, een erg leuke ervaring.

's Ochtends vroeg kwamen we in Chiang Mai aan waar we met de de tuk-tuk naar het huis van Thong zijn gebracht en wat we daar zagen beviel ons wel; een luxe villapark waar we weer een warme douche mochten nemen. De eerste 2 dagen hier heeft Thong ons de stad laten zien. Chiang Mai is de tweede grootste stad van Thailand, maar toch is het hier rustiger en minder chaotisch dan Bangkok. Gister liet Thong ons een tempel zien waar Tony 20 jaar geleden een schildpad heeft vrijgelaten in de vijver ernaast (Dit brengt geluk want de schildpad neemt je zonden mee en dan kan je weer met een schone lei beginnen). Sindsdien gaan ze hier elk jaar de schildpad gedag zeggen ook al hebben ze uiteraard geen idee of de schildpad er nog is... In de vijver zwommen ook meervallen die je eten kon geven, en ook de duiven waren vanwege al het voer je grootste vriend. Grappig dat hier ook gewoon duiven zijn! Uiteraard stonden hier ook weer heel veel buddha's, maar bij de ingang ook een paar lelijke beelden. Dit om slechte dingen en slechte geesten buiten de tempel te houden. Eind van de middag hebben we onze eerste Thaise massage gehad. Ze begonnen eerst met onze voeten en benen waarbij de Thaise vrouwen erg moesten lachen om de harige benen van Jasper, dit zijn ze niet gewend van de Thaise mannen. Daarna was het bovenlichaam aan de beurt en moesten we gaan liggen. Hierbij kropen ze met handen en voeten op je gehele lichaam, liet Jasper nou net 1 van de weinige dikke Thaise vrouwen op zijn rug hebben... Het kostte ons veel moeite om niet de slappe lach te krijgen, maar de massage was heerlijk!

Vandaag zijn we voor het eerst de bergen in gegaan om daar een tempel te bezichtigen. We beginnen nu al wel een klein beetje te merken dat we die tempels wel gezien hebben, op elke hoek vind je er wel 1. Zaterdag zijn we van plan om naar Pai te gaan, maar eerst gaan we vrijdag een dag olifanten verzorgen. Dit zijn verwaarloosde olifanten die nu een beter leven hebben, we gaan er dus niet op rijden. We hebben daar beiden veel zin in!

Bruin zijn we nog niet echt geworden, we lopen vooral in tempels en onder marktkraampjes. Nou doen ze er hier ook alles aan om wit te blijven. Hier bruin zijn betekent dat je werkt onder de zon, en dat behoort tot het arme volk. De welvarende en hoger opgeleide mensen werken binnen en zijn dus witter. Dit bleek wel toen Lou een gezichtscreme wilde kopen, dit was niet te vinden zonder whitening effect.

We blijven nog 1,5 week in Thailand voordat we doortrekken naar Laos.

Liefs Lou & Jas

1. Xilia:
    Lieve Jasper en Louise,
    Het is erg leuk om jullie verhalen te lezen, ook veel herkenbaar! We hebben een paar jaar geleden ook bij Tong en Tony gelogeerd in Chang Mai en ook veel van de omgeving gezien, waaronder de schildpad en de tempel op de berg (foto van de lange trap naar de tempel)! En natuurlijk overal heerlijk gegeten.
    Hier gaat het redelijk, het is nog steeds een heel onwerkelijk en heel verdrietig gevoel dat Henk er niet meer is. Deze eerste weken moet je ook veel regelen etc. Ik heb veel steun aan mijn familie en dat helpt.
    Voor jullie een fantastisch vervolg van jullie reis,
    Liefs Xilia
  2. Eef:
    22 januari 2014
    Dat ziet er allemaal weer fantastisch uit!! En wat een fijne verhalen, klinkt goed allemaal!
    En olifanten verzorgen, tja, das weer eens wat anders dan de poezen te eten geven. Ik doe met jullie mee, heb mijn eigen kleine Dumbo om te verzorgen, alleen is zij niet verwaarloosd. Integendeel, klein vreetzakje is het :). Ze vond de voogoo op de foto trouwens erg mooi! Xx
  3. Marion:
    22 januari 2014
    Wat een fantastisch avontuur nu al. De schrijfstijl laat niets te wensen over. Het is alsof je het mee beleeft. Leuk om zo mee te genieten. Op naar de vlg plek. Lfs
  4. Mady:
    22 januari 2014
    Leuk weer!! En herkenbaar :) Volgens mij zijn jullie aan het genieten... lekker blijven doen!!! X
  5. René van den Burg:
    22 januari 2014
    Leuk hoor zo uitgebreid verslag. Met de foto's erbij kun je het bijna meebeleven. de verzameling van verhalen wordt zo een prachtig boek. Ik zit nu bij mijn uitgever....gelijk maar even regelen? Ik ken ook iemand die mooie omslagen maakt(..)

Gekheid hoor, fijn om zo mee te lezen en mee te beleven! Geniet verder en groet en aai de olifanten van mij.
  6. Ben & Monique:
    Hallo globetrotters ;-)
    Wat een sfeervol leuk geschreven reisverslag en wat een mooie foto's. Vanuit de luie stoel beleven we jullie eerste week en genieten volop mee. Véél plezier :-) We kijken nu al uit naar het vervolgverhaal! Groetjes uit SweetLakeCity
  7. Oma Hermans:
    22 januari 2014
    Hallo luitjes. Leuk om voor het eerst digitaal zo'n reisverslag te lezen en beleven. Komen de getoonde duiven ook in Den Haag? Moet je ze maar vragen. Nu ik vandaag gezien heb hoe het werkt op een tablet kan ik vanaf nu zonder hulp jullie berichten zien. Voor nu heel veel reisplezier en beterschap voor Lou haar verkoudheid. Tot lezen. Oma
  8. Sander:
    26 januari 2014
    Lieve Lou & Jas, Leuk om te lezen wat jullie zien en meemaken!! Lekker meegenieten hier... Ik had nog zo gezegd dat Jas zn beentjes moest scheren hè? Have fun babies!! xx