Laos

15 februari 2014 - Siem Reap, Cambodja

Inmiddels zit Laos er alweer op voor ons. Gister zijn we aangekomen in Cambodja, Siem Reap. We zijn een weekje korter in Laos gebleven dan gepland, dus we hebben nu meer tijd over voor Cambodja.

Luang Prabang

Onze eerste stop in Laos. We zijn hier gekomen met behulp van de slowboat. Dit was een tweedaagse tocht over de Mekong rivier en met een overnachting in Pak Beng. We zijn vanuit Pai eerst naar Chiang Khong gegaan met de mini van. We zouden hier om 00:00 uur aankomen maar zoals dat hier gaat werd het uiteindelijk 03:00 uur. Na een korte nachtrust werden we met 13 man achterin een truck gestopt, ook met onze tassen, en naar de border gebracht. Dit was al een hele ervaring. Tijdens de boottocht zagen we prachtige natuur, dus die twee dagen waren totaal geen probleem! In de boot waren rijen met autostoelen geplaatst en alhoewel we wel stoelnummers kregen was het eigenlijk gewoon een plaatsje uitzoeken. Iedereeen was relaxed op de boot, sommige zelfs iets te. Zo was er een stel van een jaar of vijftig uit Finland die s'ochtends bij vertrek al gelijk aan de Beerlao van 640ml begon, eind van de dag zagen we die dan ook strompelend de trap opkruipen. Wij hebben het maar bij een Beerlao Dark gelaten, ons eerste Aziatisch speciaalbier. In Pak Beng hadden we bijna in een krot geslapen waar we ook nog wat happy pancakes en opium konden kopen, na lang twijfelen toch maar "no thanks" gezegd.

Eenmaal in Laos was het eerste dat ons opviel dat ze hier weer aan de rechterkant van de weg rijden, terwijl we net gewend waren aan het linksrijden. Verder leef je hier ook als miljonair, het lokale geld, de kip, bevat veel nullen. Tijdens ons eerste avondeten, net toen we ons eten kregen, viel de stroom uit. Behoorlijk lastig eten, helemaal omdat Lou een hele Mekong vis had besteld. Gelukkig  kwam het personeel met kaarsjes aangerend en hadden we nog een zaklampje bij ons. Best romantisch zo! Dit bleek niet de enige keer te zijn, de stroom valt hier regelmatig uit in Laos. Luang Prabang is een mooie stad, zeker aan de kant van de rivieren. Alleen ging hier iets regelen wel een stuk moeilijker dan we gewend waren van Thailand. Dit bleek wel toen we een scooter wilde huren om naar de Kouang Si watervallen te gaan. Hoewel iedereen een reclamebord buiten heeft hangen met Moterbikes for rent, bleek iedereen te zeggen dat ze ze niet hadden en dat ze allemaal al verhuurd waren. Dat terwijl we meestal toch een hele rij van die dingen voor de deur zagen staan... Toen maar besloten met de tuk tuk te gaan, wat uiteindelijk ook nog goedkoper bleek. Althans voor ons want onze Zwitserse medepassagiers hadden meer betaald dan ons. Vooraf kwam de tuk tuk chauffeur naar ons toe gerend en fluisterde ons of we alvast wilden betalen en niet wilden vertellen dat wij maar 60.000 Kip hadden betaald. De Zwitserse dames bleken 100.000 Kip betaald te hebben! De watervallen waren heel erg mooi en ook flink hoog. Het water had een mintgroene kleur en je kon in verschillende baden zwemmen. 's Avonds hebben we nog heerlijke genoten van een Lao bbq.

Vientiane

Na Luang Prabang wilden we eigenlijk gelijk naar Konglor Cave toe, maar deze afstand bleek wel erg groot. We besloten om een tussenstop te doen in de hoofdstad, Vientiane. De weg hierheen was een grote hel, dit keer bleven de plactic zakken niet ongebruikt... Gelukkig duurde de rit maar 10 uur! Deze stad was overdag redelijk saai maar in de avond kwam het tot leven. De boulevard werd afgesloten voor auto's, je kon mee doen met aerobics en er was een leuke kleding markt. Toch best een leuke avond gehad hier met een hele lekkere pizza uit de steenoven.

Konglor Cave

De volgende ochtend in Vientiane zijn we vertrokken naar de Konglor Cave. Dit is een 7 km lange grot onder een berg door. Je gaat hier doorheen door middel van een boot en het is pikkedonker dus je krijgt een hoofdlamp mee. Zeer indrukwekkend! Onze gidsen waren erg jong, de jongen voorop was zeker niet ouder dan 14 jaar. Ook waren we de eerste die de grotten in gingen die dag dus overal moesten de lichten nog even aan gedaan worden. Inmiddels hadden we ook een groepje gevormd met de mensen die hier waren en hadden we het plan om allemaal na de cave zo snel mogelijk uit dit gehucht weer weg te gaan. Dit bleek nog een hele opdracht te zijn omdat we eerst weer een stukje noordwaarts moesten, toen weer een stukje naar het oosten om uiteindelijk onze reis te kunnen vervolgen naar het zuiden. Vier uur in een tuk tuk zitten is best pijnlijk voor de billen! Vanuit Tha Khaek hebben we de bus gepakt naar Pakse. Deze was zowel binnen als bovenop de bus helemaal vol geladen. Bovenop zat zelfs een stel kippen en stonden er drie scooters. We waren blij dat we een plaatsje hadden al was dat niet naast mekaar. Anderen waren minder gelukkig en kregen een plastic krukje en mochten in het gangpad gaan zitten. De bus stopte werkelijk echt overal om wat goederen af te geven, blijkbaar een bijverdienste van de chauffeur. Vlak voor aankomst in Pakse werd de bus staande gehouden door de politie. Ze keken een beetje naar de baggage bovenop de bus en staken nog even een sigaret op. Daarna begon er een discussie die eerst wat lacherig verliep maar steeds grimmiger werd. Uiteindelijk ging de buschauffeur op zijn knieen met een stapeltje geld in zijn hand, dit bleek niet genoeg voor de agenten want ze gaven geen kik. Er werden nog wat briefjes bij gestopt en dat stemde de agenten meer tevreden en ze pakte het geld aan. Hierna reden ze weg op hun scooter en konden we de tocht voortzetten. We kwamen midden in de nacht aan in Pakse en we hadden eigenlijk in de bus al een beetje twijfel of we hier wel uit moesten stappen. Toch maar gedaan en een tuk tuk ons naar het centrum laten brengen. Gelukkig nog een guesthouse kunnen vinden en maar snel gaan slapen. De hoofdstraat lag opengebroken, Jas was inmiddels verkouden geworden en Lou was erg moe van de busreis. Kortom, we hebben Pakse niet echt een kans gegeven en zijn de volgende dag gelijk weer weg gegaan. Dit nadat we van een Lao massage hebben genoten. Lou werd gemasseerd door een meisje die eigenlijk alleen maar om Lou haar lichaam moest lachen. Haar grote lichaam... Vooral Lou haar billen waren een hoogtepunt, ze gaf er een pets op en moest nog meer lachen! Wij natuurlijk ook, hoewel Lou nu wel een minderwaardigheidscomplex heeft opgelopen.

Si Phan Don

Na al het gereis van de afgelopen dagen waren we wel toe aan wat ontspanning en zijn we vertrokken naar Si Phan Don, ook wel bekend als de 4000 islands. We zijn naar het eiland Don Det gegaan. We kwamen aan op een strandje en hier lagen de waterbuffels naast de toeristen ook even lekker te zonnen. We hadden eerst een hele zoektocht met onze zware backpacks naar een slaapplaats en dat in de hitte. We werden een beetje gek van het woord "full". Toen we de backpacks even hadden gedropt en Lou even alleen ging zoeken kwam ze Ally tegen. De schotse dame die we ook in Konglor hadden ontmoet. Naast haar was er nog een bungalow vrij en die hebben we gelijk genomen. Er hing zelfs gezellig een vogelkooi voor de bungalow, alleen had de vogel het niet zo gezellig, die was inmiddels al dood. De tweede dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we met z'n tweeen naar het naastgelegen eiland Don Khon geweest. Het was een hele leuke en hobbelige tocht, het wegdek liet soms wel wat te wensen over. Op het eiland hebben we twee mooie watervallen gezien en konden we voor het eerst Cambodja zien aan de overkant van de rivier. De dag erna wilden we gaan kayakken alleen werd dit een shitdag voor Jas in de letterlijke betekenis van het woord. Blijkbaar iets verkeerds gegeten, al was dat best raar aangezien we beide die dag voor het eerst echt alles hetzelfde hadden gegeten. Lou voelde zich wel goed en die heeft erg lief voor Jas gezorgd. Gelukkig konden we de tour een dag uitstellen en voelde Jas zich ook al wel weer wat beter zodat we de tour alsnog hebben gedaan. Ook nu weer gingen we twee watervallen kijken waarvan we er een helaas al hadden gezien. De andere was de grootste van Zuid-Oost Azie. Ook hebben we dolfijnen gespot vanaf het water, de zeldzame Irrawaddy dolfijnen, heel leuk! De tocht was erg leuk, maar na de lunch hadden we nog wel even een spannend moment. De stop van onze kayak bleek te missen en daardoor was er veel water in de boot gekomen, we waren langzaam aan het zinken en konden ons evenwicht niet meer bewaren. Gelukkig hebben we droog het eiland gehaald waar we onze boot leeg hebben laten lopen. Na de tweede waterval hebben we maar snel een andere kayak in beslag genomen. Onze tocht eindigde met een mooie zonsondergang vanaf het water. s'Avonds was er in onze bungalow nog een ander spannend project, Lou (Ja je leest het goed, Lou en dus niet Jas!!) heeft heldhaftig een kakkerlak uit onze badkamer weten te vangen. Gepaard met een hoop gegil, dat dan weer wel. De laatste dag hebben we een lekkere relax dag gehad en mochten we al onze Kip opmaken tijdens een etentje met twee Canadese dames. Die waren net in Cambodja geweest en gingen nu Laos doen, waar wij precies andersom gaan. We hebben dus mooi wat tips uit kunnen wisselen.

Been there, Don Det!

1. Rick:
    15 februari 2014
    Super leuk om jullie verhalen te lezen, vooral over die massage. Weet je zeker dat het een meisje was? Veel plezier in Cambodja!
  2. Jelle:
    15 februari 2014
    Klinkt goed hoor! pas maar goed op voor die ''vrouwen'' daar whehe! :) leuke foto's ook! geniet er maar van die maandjes zijn zo voorbij!
  3. Erwin:
    15 februari 2014
    Tof! Siem Riep hier net ook. Over een jaar of 20 wil hij ook op reis. Grot deed denken aan een filmpje van Rick, haha. Jaspers buikproblemen trouwens ook.
  4. Oma Hermans:
    15 februari 2014
    Weer genoten van jullie reis. Wat is de wereld toch mooi. Jammer dat niet iedereen er van kan genieten. Maar jullie gelukkig wel. Wens jullie veel plezier en genot. Kijk uit naar het volgende verslag. Groeten en liefs voor beiden. Oma
  5. René van den Burg:
    16 februari 2014
    Zondagochtend even in rust alles gelezen en bekeken. Super om alle avonturen te lezen en de beelden te zien! Lekker meegenieten van alles. En er is pas één maand voorbij! Wat komt er nog allemaal?
  6. Sabine:
    17 februari 2014
    ahahahah "helemaal omdat Lou een hele Mekong vis had besteld" :') typisch! Klinkt superleuk jongens!
  7. Jaroné:
    17 februari 2014
    Hahah, geweldig! Ik wou eigenlijk een opmerking maken over je billen, Lu, nav het tuktuk verhaal.. Maar aangezien je al een minderwaardigheidscomplex hebt ontwikkeld, houd ik me maar in!! hahah
  8. René van den Burg:
    17 februari 2014
    Nu ook de filmpjes en foto's kunnen zien! Fantastisch! Dat is mooi en genieten!
  9. Tarik:
    18 februari 2014
    Loubooo, wat een mooie foto's en een leuk reisverslag!!! Je bent heldhaftig bezig lees ik:D. Have fun and be careful:). Ook groetjes van Bassie:P
  10. Umesh:
    21 februari 2014
    Mooie foto's en mooie verhalen.Ik zie dat jullie lekker genieten. Veel plezier.